Kun omat jalat eivät enää riitä

Viime sivuilla kävin valittamassa siitä, että meikäläiselle ei sovi luontomatkailuun auto eikä polkupyörä. Liftauksesta totesin, että kyllä se toimii, mutta joissakin maissa huonommin ja joissakin paremmin. Autossa ei taas muka pysty tuntemaan luonnollisia tuoksuja ja luonnon lämpötilaa, ja polkupyörä on puolestaan liian vaikea laiskalle luonnon ystävälle, vaikka se onkin sekä ympäristöystävällinen että helppo. Mitä muuta? Eihän se lista niihin rajoitu? Ei kai!

Kun omat jalat eivät enää riitä

Oikeissa Talvimaisemissa

Edellisillä riveillä mainitsin, että yksi auton selvistä etupuolista on sen ympärivuotisuus. Tätä voidaan pitää myös haittapuolena: mitä iloa on ajella samaa ajoneuvoa koko ajan, jos ajostakin voisi nauttia enemmänkin? Ja niin, kannatan siis sellaista ajattelua, jonka mukaan itse matka ja ajo on yhtä tärkeä osa luontomatkailua kuin matkan päämääräkin. Mikä olisi hyvä ajoneuvo talvimatkailuun? Suksilla pääsee pitkälle, mutta ei ihan kaikkialle eikä kovin isolla vauhdilla, ja ne voi ottaa tähän ajoneuvoon myös mukaan… Puhun moottorikelkasta. Moottorikelkkahan on mainio vaihtoehto niille, ketkä haluavat nähdä koskematonta lunta, valkoisia lumisia puita, revontulen ja talvisen tähtitaivaan kaukana sivilisaatiosta. Polttoainetta mahtuu mukaan hyvin, ja saman moottorikelkan päälle mahtuu myös kaveri, jonka kanssa voi hiihtää tai lasketella lumisissa maisemissa. Ainoa tekijä, mikä vaikeuttaa koko menoa, on moottorikelkan kuljettaminen julkisilla teillä: reitin pitäisi alkaa metsän tai pellon reunalta.

Moottoripyörällä Ei Tule Koskaan Tylsä

Moottoripyörää voisi ajatella auton kaltaisena ja kysyä, minkä takia luontomatkailun pitäisi tapahtua moottoripyörällä? Sillähän pääsee samoihin paikkoihin kuin autollakin, mutta mukaan mahtuu vähemmän tavaraa? Tässä tuleva näkökulma on hyvin subjektiivinen, sillä itse olen eniten matkaillut nimenomaan moottoripyörällä. Ensimmäinen asia, joka tulee mieleen, on sama luonnossa oleskelu kuin polkupyörällä tai moottorikelkalla: moottoripyörällä tunnet tuoksuja, olet riippuvainen luonnon olosuhteista, ilmastosta, tuulesta ja kaikesta, mitä keli tarjoaa matkan varrella. Sopivalla moottoripyörällä, jossa on myös sopivat renkaat, pääsee yleensä myös pidemmälle kuin autolla – tosin se, kuinka pitkälle oikeasti voi päästä, riippuu omista ajotaidoista. On siinä omia haasteitakin: moottoripyörä vaatii enemmän huoltoja kuin auto ja sen tankkiin mahtuu yleensä noin kaksikymmentä litraa pyörästä riippuen, ja jos lähdetään kovin kauas sivilisaatiosta, polttoaineen kulutusta ja tulevia tankkausmahdollisuuksia täytyy harkita tarkkaan. Polttoaineen kuljettaminen mukana vain lisää painoa ja on aika työlästä, tosin siihenkin on keksitty kaikenlaisia ”luontoseikkailijan kanistereita”. Kaikista näistä haasteista riippumatta matkailen itse luonnossa moottoripyörällä vain sen takia, että se on hauskaa. Ja niin: toivoisin, että jossain vaiheessa markkinoille tulisi aurinkoenergialla latautuvia sähköpyöriä.

Moottoripyörällä Ei Tule Koskaan Tylsä

Vesillä

Ensimmäisen kerran sain ajatuksen veneilystä silloin, kun matkailin Norjan fjordien maisemissa. Norja, Islanti ja miksei Suomikin tuhansine järvineen ovat hienoja paikkoja lähteä sinne vaikka kajakin kanssa. Kajakki on kuitenkin vaikea kannettava, mutta onneksi ihmiset ovat keksineet sellaisen puhallettavan veneen kuin packraft eli reppulautta. Se mahtuu selän taakse, ja vaikka se onkin hyvin painava, se helpottaa vesillä liikkumista merkittävästi. Vai suositko järven kiertämistä sen sijaan, että voisit tutustua uuden paikan luontoon veden pinnalta? Lisäksi sen aikana, kun liikut vesillä, jalat eivät väsy niin paljon kuin kävellen – eikä tarvitse edes kantaa mitään, sillä kaikki mahtuu siihen samaan veneeseen. Erittäin kätevää.

Vesillä

Teillä on varmasti muitakin vaihtoehtoja luontomatkailuun. Kertokaa kommenteissa, olisi erittäin mielenkiintoista lukea erilaisia mielipiteitä! Millä matkustat eniten? Minkälaisiin luonnollisiin paikkoihin sillä pääsee ja mitä haasteita vaihtoehdossasi on – vai onko se helppo, ympäristöystävällinen ja hauska?

 

Comments are closed.